V rámci aktuálního článku zavítáme mezi závodní speciály automobilky Škoda. Ten, o kterém budeme psát dnes, nese název Škoda 1100 OHC. Vůz pochází z roku 1957, kdy byly představeny dva otevřené exempláře, převážně pro vytrvalostní okruhové závody. V roce 1959 pak přichází ještě dvě kupé.
Vývoj a konstrukce speciálu 1100 OHC
Počátky tohoto vozu můžeme hledat na jaře roku 1956, kdy započal vývoj popisovaného speciálu. Původním záměrem bylo postavit rychlé závodní auto, které by obstálo na prestižním klání 24h Le Mans, a navázalo tak na úspěchy z roku 1950. Jak je vidět na fotografiích, tvary a linky vozu jsou nádherné
Největší předností tohoto Škody 1100 OHC byla nízká hmotnost a to díky rámu z tenkostěnných ocelových trubek a karoserie vyrobené z lehkého sklolaminátu. Celková váha tak byla pouhých 583 kg. Celé závodní vozidlo stálo na rozvoru 2 200 mm s délkou necelých 3,9 metru. Zajímavé jsou také světlomety, které jsou uschovány za aerodynamickými skly. Původně byl vůz vybaven sklápěcími světly. Ty ale byly z praktických důvodů nahrazeny právě těmi klasickými.
Pohon
Pod kapotou se ukrýval čtyřválcový agregát o objemu 1 089 ccm s maximálním výkonem 92 koní při 7 700 otáčkách za minutu. I když se může zdát, že výkon je nízký, je třeba brát ohled na nízkou hmotnost speciálu. Motor spaloval letecký benzín přes dvojici karburátorů československé značky Jikov. Následně došlo k záměně dodavatele za italskou firmu Weber. Díky uvedeným parametrům mohl vůz jet rychlostí až 200 km/h.
Poháněna byla zadní náprava a zde také byla umístěna spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka. Díky tomu bylo optimální rozložení hmotnosti 49,7:50,3% ve prospěch právě zadní nápravy, která byla poháněná.
Závodní kariéra a budoucnost
Původně bylo plánováno, že vůz bude určen pro závody 24h Le Mans. K tomu bohužel nedošlo, a proto se vůz účastnil pouze závodů v rámci socialistických zemí. První vítězství si vůz připsal v rámci závodu na městském okruhu v Mladé Boleslavi roku 1958. Tehdy byl speciál řízen Miroslavem Fouskem
Obě kupé byla v provozu poničena, proto se v použitelné formě nedochovalo žádné. Nicméně v rámci restaurátorských prací je jeden kus obnovován díky zachovalému rámu, podvozku a agregátu. V budoucnu se jistě můžeme těšit na jeho odhalení ve sbírkách muzea Škody Auto. Pokud byste se chtěli na otevřený závodní skvost podívat, rozhodně můžeme doporučit zavítat do škodováckého muzea v Mladé Boleslavi, kde je k vidění.